www.home-life-balance.pl

JAK MIEĆ CZAS NA WSZYSTKO? 17 zasad, które warto wcielić w życie żeby żyć przyjemniej.

Czas jest chyba jedynym dobrem, którego nie możemy sobie kupić. Co więcej nikt tak naprawdę nie wie ile tak dokładnie czasu ma i ile jeszcze czasu będzie miał. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć ile mamy go”w zapasie”, natomiast widzimy ile czasu przelatuje nam przez palce i jest zwyczajnie marnowane. Skoro czas jest tak cenny, to dlaczego go tak łatwo tracimy? Złodzieje czasu nie tracą ani chwili i w każdej sekundzie robią wszystko, aby ukraść nam go jak najwięcej. O złodziejach czasu pisałam już wcześniej. (Możecie przeczytać o nich tutaj.) Dzisiaj zamierzam pokazać Wam jak możemy z nimi walczyć i nie dać się przechytrzyć. Nie, nie będzie to poradnik o tym, jak rozciągnąć dobę. Doba to doba, ma tylko i aż 24 godziny i naprawdę jest to jedna z nielicznych prawidłowości, której w życiu możemy być pewni( pewne są jeszcze śmierć i podatki).

Inwestowanie czasu

Okazuje się, że czas ma wiele wspólnego z pieniędzmi. Oczywiście pieniądze możemy łatwo policzyć i to skłania nas pewnie do tego, żeby je mądrze wydawać. Czas powinniśmy zacząć traktować jak naszą własność, jak coś bardzo cennego. Wyobraźcie sobie świnkę skarbonkę wypełnioną monetami. Każdego dnia macie do wydania dokładnie 24 monety. Możecie je wydać wszystkie, możecie wydać ich tylko część, ale tak czy inaczej na koniec dnia zawsze będziecie mieć pustą skarbonkę, żeby z samego rana mogła na nowo napełnić się monetami. Widzicie już to prawda? Na koniec dnia i tak zostajemy z pustym kontem, w ciągu dnia możemy jednak dowolnie wydawać je i kupować sobie co tylko chcemy. To w co je zainwestujemy i na co wydamy zależy zupełnie od nas. Nie da się ich jednak pomnożyć czy dłożyć. Ważne jest abyśmy je odpowiednio zainwestowali. Wtedy osiągniemy sukces i będziemy szczęśliwi. Podobnie jest z czasem, nie możemy go odłożyć, pomnożyć czy przenieść część godzin na następny dzień ale możemy go inwestować. Jak to zrobić?

www.home-life-balance.pl

Sposoby na to jak mieć więcej czasu.

To właśnie chcę Wam w tym poście przekazać. Przedstawiam Wam kilkanaście sposobów na to jak mądrze zarządzać czasem. Jak mieć czas na wszystko. Wystarczy stosować się do kilku zasad i od razu wszystko staje się łatwiejsze. Kluczowym w poniższych zadaniach są dwie rzeczy: konsekwencja i wytrwałość. Ludzki mózg potrzebuje około 30 dni aby wyrobić sobie nawyk i przyjąć daną czynność za normę. Przez ten czas powinniśmy bezwzględnie zachować konsekwencje w naszych postanowieniach. Jeżeli decydujemy się na zmianę życia, potrzebne są radykalne działania i ogromna doza wytrwałości.  Ok. to wstęp mamy już za sobą czas na konkrety.

Jakie to są zasady? Czytajcie dalej a poznacie kilka naprawdę sprawdzonych zasad, które uczynią Wasze życie łatwiejszym. Nagle okaże się, że macie czas na wszystko, a złodzieje czasu będą mogli obejść się smakiem.

www.home-life-balance.pl

1. Spokój

Spokój i tylko spokój, to on Cię uratuje. Gdy sprawy piętrzą się niemiłosiernie, nic nie układa się po Twojej myśli, Twoje dzieci zaplanowały akurat teraz przeprowadzić Ci Wiosnę Ludów, a Ciebie gonią terminy. W takiej sytuacji najważniejszym jest nie panikować. Usiądź wygodnie, weź dwa solidne wdechy i się uspokój. Lepiej? Jeżeli to konieczne to zamknij oczy( mi często to pomaga, zwłaszcza gdy panuje u mnie bałagan). Jak już emocje puszczą, a w Twojej duszy zapanuje spokój dużo łatwiej będzie Ci ogarnąć rzeczywistość i poradzić sobie z problemami. Naprawdę nigdy nie jest tak by nie mogło być gorzej.

2. Priorytety

Priorytety- Teraz usiądź wygodnie, weź kartkę i długopis i pomyśl co jest dla Ciebie w życiu naprawdę ważne. Wypisz wszystko co tylko, przyjdzie Ci do głowy. To na co chciałabyś mieć czas i to co musisz zrobić. Następnie ponumeruj wszystkie rzeczy od 1- super ważne do n- mało ważne( nie wiem ile wyszło Ci podpunktów dlatego to n). Udało się? Super! Gratuluje. To nie było łatwe, ale właśnie zrobiłaś krok do lepszej przyszłości. Wiesz, co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne i istotne.

3. Plan.

Ok skoro znasz już swoje priorytety czas na plan. Wiem to nie brzmi zbyt romantycznie. Gdy się ma dzieci,  na romantyczne chwile. Prawda? Plan to podstawa, dzięki której wiemy co musimy danego dnia zrobić. Warto poświęcić mu sporo uwagi, bo dobry plan to połowa sukcesu. Super pomysłem będzie, jeżeli na koniec dnia usiądziesz i spiszesz gdzieś na kartce wszystkie zadania na następny dzień. Oczyść ze wszystkich myśli, które zaśmiecają Ci głowę. Nie dość, że będzie Ci łatwiej zasnąć to jeszcze rano nie zapomnisz o niczym.

4. Ogranicz telefon i portale społecznościowe do minimum.

Jeżeli czytałaś post o złodziejach czasu ( o tutaj), to z pewnością będziesz wiedziała o co mi chodzi. Ta szajka codziennie, bez oporu zabiera nam wiele cennych minut a czasami nawet godzin! Jeżeli pracujesz czy się uczysz, jeżeli masz jeszcze na swojej liście zadań wiele nieodhaczonych pozycji to naprawdę odłóż telefon w jedno miejsce i do niego nie zaglądaj! Na czas pracy zapomnij też o portalach społecznościowych. Powstrzymaj ciekawość i zabierz się za pracę.

www.home-life-balance.pl

5. Ruszaj się!

Zacznij szybciej pracować, łącz ze sobą zadania, ogranicz tzw. wolne przebiegi. Tak planuj pracę aby wykonać jak najwięcej czynności w jednym czasie. Planujesz jechać na zakupy? Może masz po drodze jakieś paczki do odebrania? Wstawiłaś właśnie pieczeń do piekarnika, lub ziemniaki na obiad, masz chwilę? posprzątaj między czasie kuchnię.

6. Pracuj w interwałach.

U mnie sprawdza się to np. przy sprzątaniu. Ustawiam sobie licznik na 15 minut i przez 15 minut wykonuję daną czynność najszybciej i najlepiej jak umiem. Potem 3 minuty przerwy i kolejne zadanie.

7. Zorganizuj swoją przestrzeń.

Chcesz znać tajemnicę tych wszystkich wysprzątanych, instagramowych domków? Proszę bardzo. Organizacja przestrzeni. Nawet nie wiesz jak odpowiednio zorganizowana przestrzeń może pomóc w utrzymaniu porządku i życiu. Wyobraź sobie, że musisz nagle znaleźć kartę gwarancyjną i wiesz gdzie Ona jest!! Ja zazwyczaj w takich chwilach zaczynam modlić się do św. Antoniego, póki co na szczęście mnie nie zawiódł, chociaż ma przeze mnie pełne ręce roboty. Jeżeli mowa o organizacji czasu to odsyłam Was do Agnieszki Witkowskiej Architekt Porządku. Ta dziewczyna wie wszystko na temat organizowania przestrzeni i sprzątaniu. Jej blog to skarbnica praktycznej wiedzy i motywacji do działania. Tylko ostrzegam! Czytanie jej bloga, skutkuje niekontrolowanym wybuchem chęci sprzątania i porządkowania wszystkiego w naszym otoczeniu. Znajdziecie, ją też na Instagramie AGA Professional Organizer .

8. Wyłącz telewizor.

Nie wystarczy, że nie będziesz go oglądać. Taki telewizor działający w tle potrafi nieźle rozproszyć. Dużo lepiej pracuje się przy ulubionej muzyce.

9. Dziel zadania, proś o pomoc.

Jeżeli jesteś singielką mieszkającą samotnie to ten punkt pewnie nie będzie Ci potrzebny. Z drugiej strony patrząc, mieszkająca samotnie singielka ma pewnie więcej czasu i lepiej zorganizowane życie( jeżeli się mylę to mnie poprawcie). Jeżeli jednak masz to szczęście posiadania męża i dzieci to pozwól, że Ci przypomnę: Nie musisz sprzątać po wszystkich i robić wszystkiego. Życie razem zobowiązuje i każdy powinien dokładać do niego swoją cegiełkę. Podziel z mężem obowiązki, jeżeli dzieci są na tyle duże to ich też nie pomijaj w rozdzielaniu domowych obowiązków. Porzuć przekonanie, że sama zrobisz wszystko najlepiej, daj się wykazać też innym.

10.Bądź asertywna.

Pomaganie innym to piękna sprawa, ale pomagać należy z głową. Niestety wielu ludzi chętnie wykorzysta Twoją dobroduszność i zwyczajnie będzie chciało Cię wykorzystać. Pamiętaj, że nikomu nie musisz udowadniać, że jesteś dobrą osobą. Staraj się weryfikować słuszność udzielanej pomocy, gdzie jest konieczna a gdzie niekoniecznie.

11. Zainwestuj w mechanicznych pomocników.

O ile nie stać Cię na pomoc domową, to dużym ułatwieniem może okazać się zakup urządzeń, które ułatwią i usprawnią wykonywanie pewnych domowych czynności. W moim domu jest kilka takich urządzeń, bez których nie wyobrażam sobie życia i funkcjonowania. Pomagają mi w czynnościach, które były dla mnie mało przyjemne bądź czasochłonne, niewygodne. Jednym z nich jest robot sprzątający Roomba 976. Naprawdę jest to sprzęt bez, którego nie wyobrażam sobie obecnie życia. Sprezentował mi go mąż, jakieś 2 lata temu( jeden z korzystnych efektów pkt. 9) i jest to jeden z najlepszych urządzeń w moim domu.

Jego zalety doceni na pewno każdy kto ma w domu małe dziecko. Wyobraź sobie taką sytuację: Sprzątasz, nagle Twoja latorośl chce na spacer i dobitnie to sygnalizuje, albo musisz wyjść na zakupy, dom już prawie ogarnęłaś, ale zostało jeszcze odkurzanie. Pakujesz więc dziecko i idziesz na spacer a swoje podłogi zostawiasz pod opieką Roomby, która poradzi sobie z każdym brudem, kurzem, pyłem. Odkurzy wszystko, wtedy gdy Ty będziesz się dotleniać bądź robić zakupy. Wracasz do domu a tam już tylko mycie podłóg i fajrant. Dodatkowo sterujesz nią za pomocą aplikacji.

Mój pomocnik to Roomba 976, dzielnie ratuje przed kurzem i brudem moje podłogi już od dwóch lat i nie mogę o niej powiedzieć złego słowa. Dzięki niemu wracając z pracy wracałam do czystego domu. Posiada czujniki, które nie pozwolą aby urządzenie spadło ze schodów. Bardzo pomocne gdy masz piętro. Po za tym mam pewność, że roomba mnie nie zawiedzie i podłoga będzie zawsze czysta. Jeżeli interesują Was szczegółowe dane techniczne przeczytacie o nich tutaj, naprawdę jest to jedno z niewielu urządzeń, które z czystym sumieniem mogę polecić.

Na stronie producenta znajdziecie również innych pomocników, także takich, którzy odkurzą i umyją Twoją podłogę, wtedy kiedy Ty będziesz na spacerze, lub po prostu piła kawę( tym razem ciepłą).

12. Wykorzystaj czas spędzony w korku.

Zamień zmarnowany czas na czas wykorzystany produktywnie. Może zechcesz uczyć się jakiegoś języka albo posłuchasz super audiobooka czy podcast? Nie dość, że dojedziesz na miejsce, to jeszcze nauczysz się czegoś nowego.

13. Wstawaj wcześniej.

Kto rano wstaje ten ma…wory pod oczami” tak to też jest słuszne stwierdzenie, jednak może uda Ci się wstać przynajmniej 30 minut wcześniej i wykorzystać ten czas np. na ćwiczenia, czy czytanie książki. Warto spróbować. Ta cisza w domu o poranku zanim dzieci wstaną… kawa wypita w spokoju. Może warto spróbować?

14. Narzucaj sobie terminy.

Nie tylko w życiu zawodowym potrzebny jest dedline. W domu również może być sporą dawką motywacji.

www.home-life-balance.pl

15. Planuj posiłki i zakupy.

Ten punkt jest moim hitem. Wcześniej jeździłam do sklepu niemal codziennie na zakupy. Traciłam nie tylko swój czas ale i pieniądze. Odkąd planuje posiłki i robię zakupy raz w tygodniu, moje życie jest dużo łatwiejsze. Naprawdę warty uwagi punkt.

16. Planuj też odpoczynek.

Stety, niestety żyjemy w czasach w których nawet odpoczynek musi być zaplanowany. Nie zapominaj o tym.

17. Porzuć perfekcjonizm.

To już chyba ostatni punkt. Ostatni, ale nie mniej ważny. Zapamiętaj, że nie ma ludzi idealnych i naprawdę nie musisz być we wszystkim perfekcyjna. Dom to nie muzeum, a w życiu liczy się coś więcej niż tylko sprzątanie i siedzenie w kuchni przy garach. Podchodź do życia z uśmiechem i sporą dawką optymizmu a życie będzie przyjemniejsze.

Jak widać pomysłów na walkę ze złodziejami czasu jest wiele. Może przemówią do Ciebie wszystkie, może tylko jedno? Nie musisz wdrażać wszystkiego od razu. Nawet najmniejsza zmiana może być krokiem w wymarzoną przyszłość. Zbliżają się najpiękniejsze święta w roku. Być może to w tym roku będzie idealna okazja by powiedzieć swoim bliskim, jak bardzo są dla nas ważni. To naprawdę ważne, biorąc pod uwagę, że nikt z nas nie wie ile tak naprawdę czasu mu jeszcze zostało.

Jakie są Wasze sposoby na ” Rozciągnięcie doby”? Jesteście za planowaniem czasu czy może działacie na spontana?


Zobacz też:

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *